سوزوکی اینازوما همان صاعقه ی ژاپنی است ؟

سوزوکی اینازوما یک موتورسیکلت شهری ۲۵۰ سیسی با دو سیلندر است که از سال ۱۳۹۵ در بازار ایران حضور دارد. طراحی و استایل این موتور بسیار یادآور دیگر موتور سوزوکی یعنی بیکنیگ هست. اما از نظر قدرت و محبوبیت، اینازوما با بهترین موتور شهری سوزوکی فرق و فاصلهی زیادی دارد.
برخلاف نسلهای قبل از انقلاب که موتور سوزوکی ۲۵۰ سی سی برایشان موتوری محبوب و معروف بود، برای نسلهای بعد از انقلاب سوزوکی اینازوما موتوری نسبتا ناشناخته به حساب میآید. دلیل این اتفاق را میتوان در وجود رقیبان قوی برای اینازوما و بازاریابی ضعیف شرکت تک تاز موتور در مورد اینازوما جستجو کرد.
آن چیزی که به صورت خلاصه و در همین ابتدا لازم است بدانید این است که سوزوکی ۲۵۰ یک موتور نرم و کم صدا، با سواری بسیار راحت و البته شتابی کمتر از رقیبان ژاپنی خود است. من سُهی شیرازی هستم. با من همراه باشید تا دقیقتر این موتور ژاپنی را بشناسیم.
شتاب سوزوکی ۲۵۰ چگونه است ؟
در زبان ژاپنی، اینازوما به معنای صاعقه یا برق آسمان است. مدیران سوزوکی با انتخاب این نام برای این موتور خواستند تا خیلی مستقیم شتاب بالای این موتورسیکلت را به ذهن مخاطب برسانند. اما آیا اینازوما مانند صاعقه سریع است؟ یا مانند صاعقه صرفا چشمگیر و با ابهت هست؟

در دور موتورهای زیر ۷ هزار RPM، اینازوما شتاب قابلقبولی دارد. اما در دورهای بین ۷ تا ۱۱ هزار RPM عملکرد معمولی دارد. جدای از این توان ۲۶ اسب بخاری این موتور ممکن است کمی کاربران را دلسرد کند. چرا که رقیبان سنتی خود یعنی کاوازاکی Z250 حدود ۳۲ اسببخار و یاماها mt25 حدود ۳۶ اسببخار توان دارند. پس از نظر توان و شتاب باید سوزوکی ۲۵۰ را موتوری معمولی دانست.
مشخصات سوزوکی اینازوما
انجین ۲۴۸ سیسی اینازوما دارای دو سیلندر به صورت خطی است که به وسیلهی یک رادیاتور آب، خنک میشود. سوزوکی اینازوما موتوری راکب محور است . گویی در زمان طراحی این موتور، فقط به راحتی راننده فکر شده. همه چیز به بهترین شکل ممکن برای راننده مهندسی شده. از ارتفاع ۷۸ سانتیمتری زین نسبت به زمین و فاصلهی مناسب بدن تا دستهی موتور و صفحهی کیلومتر کاربردی و کامل آن. شش دنده برای انتقال قدرت در این موتور ۲۵۰ سیسی در نظر گرفته شده که به نرمی و راحتی هرچه تمامتر دندهها تعویض میشوند.

حالت قرارگیری راننده روی موتور کمترین میزان خستگی را برای او به وجود میآورد. آنقدر راننده در حین راندن اینازوما راحت است که باید آن را موتوری ایدهآل برای جابجایی در داخل شهر دانست. اگر خیال موتورسواری خارج از شهر را دارید، اینازوما میتواند گزینهی مناسبی باشد.
اگر به دنبال موتوری سبکتر و ارزانتر از سوزوکی اینازوما میگردید، سوزوکی جیکسر برای شما طراحی شده. بررسی این موتورسیکلت کم استهلاک شهری را در لینک زیر از دست ندهید.
معرفی ویدئویی سوزوکی اینازوما ۲۵۰ سی سی
به واسطهی بالانس شفت (Balance Shaft) به کار رفته در سوزوکی ۲۵۰ ، لرزش و صدای موتور بسیار کم است. این موتور حتی در سرعتهای ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلومتر برساعت، بسیار کم صدا و نرم است. دستهی گاز بسیار حساس است و با کمترین فشار روی دستگیرهی کلاچ، دندهها تعویض میشوند. برخلاف جثهی نسبتا بزرگ و وزن ۱۷۴ کیلوگرمی اینازوما، کنترل و مانور دادن با آن بسیار راحت است. آینههای بزرگ با دید وسیع این موتور ما را یاد موتورهای هزار سیسی سوزوکی و هندا میاندازد. راحتی نشستن روی زین آن واقعا دست کمی از بیکینگ ندارد.
آنقدر راندن با این موتور راحت است که میتوان سوزوکی ۲۵۰ را به کسانی که دنبال اولین تجربهی راندن موتور ۲۵۰ سیسی هستند، پیشنهاد داد. جدای از این، سوزوکی ۲۵۰ برای افراد میانسال که دیگر میلی به شتاب وحشیانهی موتور ندارند اما خواهان وسیلهای نرم و بیدردسر هستند، موتور ایدهآلی است.
صدای سوزوکی اینازوما
دو خروجی اگزوز در دو طرف سوزوکی اینازوما تعبیه شده. برخلاف بنلی دو سیلندر، اینازوما بسیار صدایی فروتنانه دارد. صدای سوزوکی ۲۵۰ کاملا طبیعی و گوشنواز است. پس اگر موتورسیکلت را فقط به خاطر صدای فریبنده و شبیه به موتورهای هزار سیسی میخواهید، بهتر است به اینازوما فکر نکنید.
بازار دست دوم سوزوکی اینازوما
سوزوکی اینازوما از آن دسته موتورهایی است که به دلیل ارزش بالایی که برای صاحبش دارد، به ندرت به فروش میرسد. یعنی صاحبان اینازوما عمدتا افرادی وفادار نسبت به موتور ژاپنی خود هستند. بازار دست دوم این موتور برخلاف موتورهای کاوازاکی خیلی گرم و پر رونق نیست و شاید با افت قیمت زیادی همراه باشد. اما سوزوکی اینازوما خیلی خوب بین عاشقانش رد و بدل میشود.

به دلیل کیفیت بالای قطعات و سواری خوب این موتور حتی در کارکردهای بالا، خرید دست دوم این موتور از سایت دیوار پیشنهاد میشود.
تاپ اسپید سوزوکی اینازوما
طبق گفتهی سازنده، حداکثر سرعت سوزوکی اینازوما ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است. اما با ورود به محدودهی Red Line و دور موتورهای ۱۱ تا ۱۳ هزار RPM، میتوان حداکثر سرعت ۱۵۱ کیلومتر بر ساعت را با اینازوما ثبت کرد.
همانطور که پیشتر گفتم، اینازوما برای درگ و رقابت بر سر شتاب و حداکثر سرعت ساخته نشده. پس کاربران اینازوما هیچ وقت از تاپ اسپید معمولی این موتور ناامید نمیشوند.
عیب سوزوکی ۲۵۰
در تمام بررسیهای خارجی و ایرانی، این نقد به اینازوما همواره وارد که چرا موتور ۲۵۰ سیسی سوزوکی نباید از ترمز ضدقفل (ABS) بهره ببرد. این در حالی است که تعدادی از موتورهای سبکتر و حتی ارزانتر از اینازوما در بازار ایران، مجهز به ترمزهای ABS بودند. اما اینازوما با قیمت بالا و آن ابهت خود، از این امکان بینصیب بود. در نهایت شرکت تکتاز موتور در سال ۱۳۹۹ تصمیم گرفت که مدل ABS دار این موتور را مونتاژ و با قیمتی بالاتر به فروش برساند.
قیمت سوزوکی اینازوما چقدر است؟
سوزوکی اینازوما در بازار آمریکا به نام سوزوکی GW250 شناخته میشود. این موتور با برچسب قیمتی ۴ هزار دلار، جزو موتورهای ارزان و میانرده در آن بازار به حساب میآید.
اما این موتور با وجود مونتاژ شدن در ایران نه تنها بهایی کمتر از ۴ هزار دلار دارد، بلکه اگر نگاهی به قیمت ریالی آن بیندازید متوجه میشوید که مدل بدون ABS اینازوما در بازار ایران بیش از ۶ هزار دلار به فروش میرسد! واقعا چه دلیل منطقی پشت این قیمت بالای سوزوکی ۲۵۰ وجود دارد که در ایران سرهمبندی میشود؟
سوزوکی اینازوما ساخت کجاست ؟

سوزوکی اینازوما محصولی جهانی است و در بازارهایی مثل آمریکا، انگلیس، اندونزی، هند و پاکستان حضور دارد. حضور اینازوما در بازار ایران از همان ابتدا به صورت واردات صورت نگرفت و شرکت تک تاز موتور آن را مونتاژ میکرد. تمام طراحی و مهندسی این موتور ، بدون شک ژاپنی است. قطعات آن از بازار کشورهای مختلف گرفته میشود و در ایران مونتاژ میشود. بنابراین اگر دنبال جواب یک کلمهای برای این سوال هستید که اینازوما برای کدام کشور هست، باید بگویم ژاپن.
مقایسه سوزوکی اینازوما با بنلی دو سیلندر
شکی نیست که معیار بسیاری از موتورسواران برای خرید موتور، زیبایی، صدای اگزوز و بازار دست دوم خوب آن است. سوزوکی اینازوما اگر صدایی فریبنده و بازار دست دوم خوبی نداشته باشد، اما مطمئنا اصالت، ابهت و نرمی یک موتور ژاپنی را دارد. اما در طرف مقابل، بنلی دو سیلندر ۲۵۰ سیسی موتوری است که بازار دست دوم گرمی دارد. صدای گوشنواز آن میتواند طرفدارانش را تهیج کند و در نهایت قیمتی کمتر از سوزوکی اینازوما دارد.

انتخاب بین سوزوکی اینازوما و بنلی دو سیلندر در حقیقت انتخاب بین اصالت و راحتی یک موتور ژاپنی و صدای گوشنواز و ظاهر زیبای یک موتور چینی است.
چرا سوزوکی اینازوما بخرم ؟

اگر با شتاب میانردهی سوزوکی ۲۵۰ کنار میآیید و مشکلی با نبود امکانات زیاد آن ندارید، این موتور ژاپنی دو سیلندر میتواند در بسیاری از جنبهها شما را راضی کند. نرمی و لرزش کم آن شما را آن به آن به وجد میآورد. راحتی در راندن و قدرت مانور بالای آن کاری میکند که مهندسان آن را دائما ستایش کنید و در آخر ابهت، بزرگی و کمیاب بودن آن میتواند متحیرکننده باشد.
برای آشنایی بیشتر با مزایای سوزوکی جیکسر میتوانید ۱۰ نکتهی کوتاه و خواندنی لینک زیر را مرور کنید.
بسیااااااااار عاااااااااااالی ممنونم از لطف و زحمات شما